The Development of Learning Module on the Subject Matter of Colloidal System Based on Guided Inquiry at 11th Grade of SMA

Abstract

This study aims to develop a learning module of chemistry based of guided inquiry in colloidal system and reveal the validity, practicality, and effectiveness of chemistry learning module subject of guided inquiry-based colloidal system. This learning module is tested on grade 11th’s students of SMAN 2 Painan, and has a reliability of 0.615. This research concludes that the chemistry learning module of the subject of colloid system based on guided inquiry is feasible to be used as a high school chemistry learning module

Keywords

modul, guided inquiry, colloidal system

References

  1. Arikunto, Suharsimi. 2005. Dasar–dasar Evaluasi Pendidikan (edisi revisi). Jakarta: Bumi Aksara.
  2. Bell, Randy. L, dkk. 2005. Simplifying Inquiry Instruction. www.nsta.org. Diakses 20 September 2012.
  3. Boslaugh, Sarah dan Paul A. W. 2008. Statistics in a Nutshell, a desktop quick reference. Beijing, Cambridge, Famham, Köln, Sebastopol, Taipei,Tokyo: O’reilly.
  4. Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (Eds.). (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. Washington, DC: National Academy Press
  5. Dahar, Ratna.W. 2011. Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Erlangga.
  6. Departemen Pendidikan Nasional. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Sekolah Menengah Atas dan Madrasah Aliyah. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan (BNSP).
  7. Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas.
  8. Gulo, W. (2002). Srategi Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Gramedia Mediasarana Indonesia
  9. Hanson, D. M. (2006). Instructor’s guide to process-oriented guided-inquiry learning. Lisle, IL: Pacific Crest
  10. Nasution, MA. (1988). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bina Aksara
  11. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. 2007. Jakarta: diperbanyak oleh Badan Standar Nasional Pendidikan.
  12. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional 2006 tentang Standar Isi dan Standar Kompetensi Lulusan. 2009. Jakarta: diperbanyak oleh Sinar Grafika.
  13. Riduwan. 2009. Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.
  14. Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  15. Sanjaya, Wina. 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.
  16. Straumanis, Andrei. 2010. Process Oriented Guided Inquiry Learning.
  17. Sudijono, Anas. 2001. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
  18. Suryosubroto, B. (1983). Sistem Pembelajaran Dengan Modul. Yogyakarta : PT. Bina Aksara
  19. Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
  20. Trianto. 2007. Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
  21. Undang-undang Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2003 tentag Sistem Pendidikan Nasional. 2004. Jakarta: Depdiknas.
  22. Wina Sanjaya. 2006. Strategi pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Preanada Media

DOI : https://doi.org/10.32698/24233