Increased Non-locomotor Motion Through Instructional Leadership Method in Retarded Students in Special Schools Perwari Padang

Abstract

This study uses a qualitative method,with data collection methods using interviews and observations,The application of the researcher collects retarded children and then gives direction regarding the implementation of the correct heating movement which starts from head to foot. This research was conducted on July 20 - September 25 2018 at Padang Perwari Special School , West Sumatera.The informants in this study were teachers who taught at an extraordinary school in Padang Perwari which amounted to 3 people,with research subjects amounting to 30 mentally disabled students.In this research treatment,learning is done using the Instructional Leadership method.The researchers' preliminary findings indicate several problems regarding non-locomotor motion in mentally retarded children.Then the form of completion is given by using the Instructional Leadership method and the result is an increase and ease of student learning in carrying out non-locomotor movements.

Keywords

Non-lokomotor Movements, Retarded children, Instructional Leadership

References

  1. Ardiyansyah, W. & Tuasikal, A. R. S. (2016). Modifikasi Permainan Lari Estafet Untuk Meningkatkan Gerak Dasar Manipulatif Anak Tunagrahita Ringan (Studi Pada Sdlb Merdeka Kecamatan Candi Kabupaten Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Volume 04 Nomor 01 Tahun 2016, 177 – 184 ISSN : 2338-798X
  2. Bahagia, Y. (2007).Pengaruh Aktivitas Bermain Atletik Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar. Seminar Nasional Keolahragaan Indonesia Bali, 26 Mei 2007
  3. Bungin, B. (2003). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
  4. Gunarhadi & Wardani E., (2011). Upaya Peningkatan Akses Pendidikan Melalui Identifikasi Anak Berkebutuhan Khusus Di Kecamatan Sidoharjo Kabupaten Sragen. FKIP UNS JRR. Tahun 2010. No.2, Desember 2011, 8-12
  5. Handoyo, S. (2010). Pengukuran Servant Leadership Sebagai Alternatif Kepemimpinan Di Institusi Pendidikan Tinggi Pada Masa Perubahan Organisasi. Surabaya 60286, IndonesiaMakara, Sosial Humaniora, Vol. 14, No. 2, Desember 2010: 130-140
  6. Hanief, Y. N. & Sugito.(2015). Membentuk Gerak Dasar Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Permainan Tradisional. JURNAL SPORTIF .VOL. 1 NO. 1 NOVEMBER 2015
  7. Hapsari, R. & Sakti, H. (2016). Hubungan Antara Persepsi Terhadap Gaya Kepemimpinan Pelatih Dengan Efikasi Diri Pada Atlet Taekwondo Kota Semarang. Jurnal Empati, April 2016 Volume 5(2), 373-377
  8. Khamidah, N. (2016). Peningkatan Keterampilan Otomotif Tambal Ban Melalui Metode Latihan Pada Siswa Tunagrahita Ringan Kelas X Di Slb Negeri 1 Sleman. Jurnal Pendidikan Khusus Edisi April Tahun 2016
  9. Maftuha, D. M., & Rianto, E. (2014). Permainan Gobak Sodor Modifikasi Terhadap Peningkatan Kemampuan Gerak Dasar Anak Tunagrahita Ringan. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya
  10. Masambe, F., Agus, & Sumarauw, J. (2015). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Budaya Organisasi Dan Inovasi Pemimpin Terhadap Kinerja Karyawan Daihatsu Kharisma Manado. Jurnal EMBA 939 Vol.3 No.3 Sept. 2015, Hal.939-949 ISSN 2303-11
  11. Nugroho, D. A. (2012). Upaya Meningkatkan Kemampuan Gerak Dasar Lokomotor Melalui Aplikasi Permainan Beregu Pada Siswa Kelas Iii Sd Negeri 1 Gancang Kecamatan Gumelar Kabupaten Banyumas Tahun Pelajaran 2011/2012. Skripsi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret belum di cetak
  12. Patton,M. Q. (2001).QualitativeResearchand Evaluation Methods (3rded.). Thousand Oaks,CA:Sage Publications,Inc.
  13. Prastowo, G. & Syam, A. R. (2014). Pengaruh Metode Pembelajaran Part Practice Terhadap Hasil Belajar Shooting Bola Basket (Studi Pada Siswa Kelas Xi-Ips Sma Negeri 1 Cerme). Jurnal Pendidikan Olahraga dan KesehatanVolume 02 Nomor 03 Tahun 2014, 747 – 749 ISSN : 2338-798X
  14. Ridwanda, A. & Nurhayati, F. (2013). Hubungan Antara Status Gizi Dengan Tingkat Kebugaran Jasmani Pada Siswi Smk Negeri 1 Surabaya Kelas X Tahun Ajaran 2012-2013. Jurnal Pendidikan Olahraga dan KesehatanVolume 01 Nomor 02 Tahun 2013, 291 – 295
  15. Solichah, I., & Mahmudah, S. (2016). Kegiatan Menempel Kolase Sederhana Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Tunagrahita Sedang Di Slb C. Kegiatan Menempel Kolase Sederhana
  16. Suriwati, l. M., Nilakusmawati, D. P. E., & Sumarjaya, I. (2014). Efektivitas Pembelajaran Dengan Media Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tuna Rungu Pokok Bahasan Pecahan Senilai. Seminar Nasional Matematika 2014, Universitas Udayana ISSN: 2406-9868
  17. Utama, B. (2011). Pembentukan Karakter Anak Melalui Aktivitas Bermain Dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia Volume 8, Nomor 1, April 2011
  18. Utari, Y.I., & Indahwati, N. (2015). Upaya Meningkatkan Gerak Dasar Lokomotor Anak Tunagrahita Ringan Melalui Permainan Tradisional (Pada Siswa- Siswi Sekolah Dasar Luar Biasa Tunas Mulya Surabaya). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Volume 03 Nomor 02 Tahun 2015, 279 – 282 ISSN : 2338-798X
  19. Yasin, M. (2018). Pengaruh Modifikasi Permainaan Menedang Bolaterhadap Koordinasi Gerak Manipulatif Anak Tunagrahita Siswa Slb-C Ypplb Cendrawasih Makassar. Skripsi Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Makassar belum di cetak
  20. Yuniastuti, E. (2015). Penerapan Pembelajaran Tari Gantar Untuk Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Konsep Developmentally Appropriate Practice (Dap) Di Tk Kartika V-66 Balikpapantahun Pelajaran 2014-2015 ISSN 1412-565 X

DOI : https://doi.org/10.32698/25270