Stres akademik siswa yang akan menghadapi ujian nasional berdasarkan jenis kelamin

Abstract

This research is based on several problems about unreadiness and the success of students in facing the national exam which one of them is influenced by academic stress condition. The research objective to describe the academic stress of male and female students, and to identify the difference. This research uses the quantitative method with descriptive and comparative approach, which has sample 215 using purposive sampling technique. The instruments used stress academic stress scale (SAS). The data analyzed by using persentage, and differential with SPSS for windows release 20. The research findings show the academic stress majority on medium category (40,9%), the academic stress of male students are majority on medium category (45%), and female students are majority on medium category (39%). There is significant difference between the academic stress of male and female students. This research recommanded to counselor for reduce the students academic stress before national exams.

Keywords

Stres akademik, ujian nasional

References

  1. Agustina, E., & Puspita, A. (2016). Pengaruh Pemberian Terapi Bermain Mewarnai Gambar terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan Anak Prasekolah yang Rawat Inap (Studi Experimental di Ruang Nusa Indah Rumah Sakit Umum Daerah Pare Tahun 2010). Jurnal AKP, 1(1).
  2. Denise Pfeiffer. (2001). Academic and Enviromental Stress Among Undergraduate and Graduate College Students: A Literature Review. (jurnal). The Graduate School University of Wisconsin-Stout.
  3. Desmita. (2010). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  4. Diaz, R. (2012). Hubungan antara burnout dengan motivasi berprestasi akademis pada mahasiswa yang bekerja.
  5. Fajri, F. M. (2009). Hubungan antara Persepsi terhadap Keikutsertaan Lembaga Bimbingan Belajar dengan Kesiapan Psikologis Sebelum Menghadapi Ujian Akhir Nasional pada Siswa SMP (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
  6. Fatningsaliska, C. D., Bidjuni, H., & Wowiling, F. (2015). Perbandingan Tingkat Stres Berdasarkan Tipe Kepribadian Hippocrates-Galenus pada Mahasiswa yang Terlibat Organisasi Tim Kerohanian Kristen Senat Mahasiswa Fakultas Kedokteran Unsrat. JURNAL Keperawatan, 3(1).
  7. Husein Umar. (2011). Metodologi Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta:Rajawali Pres.
  8. Khairani, R., & Putri, D. E. (2011). Kematangan emosi pada pria dan wanita yang menikah muda. Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(2).
  9. Khairul Barriyah. (2013). Menurunkan Tingkat Stres Akademik Siswa dengan Teknik Cognitive-Behavioral Stres Management. Prosiding Kongres, Konvensi nasional ABKIN dan seminar Internasional Konseling. Denpasar Bali. ABKIN.
  10. Martin, A. D. (2006). Smart emotion. Gramedia Pustaka Utama.
  11. Misra, R, & Mc.Kean,M. (2000). Collage Students Academic Stres and It’s Relation To Their Anxiaty, Time Management, & Leisure Satisfaction. American Journal Of Health Studies, 34,1-5
  12. Murtana, A. (2014). Hubungan Antara Harga Diri Dan Interaksi Teman Sebaya Dengan Stres Belajar (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
  13. Nurlaila, S. (2011). Pelatihan efikasi diri untuk menurunkan kecemasan pada siswa-siswi yang akan menghadapi ujian akhir nasional. GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 1(1), 1-22.
  14. Rahmawati, D. D. (2012). Pengaruh Self-efficacy terhadap Stres Akademik pada Siswa Kelas 1 Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional (RSBI) di SMP Negri 1 Medan. Skripsi (Tidak diterbitkan). Universitas Sumatra Utara.
  15. Ramitha Putri, L. (2014). Pelaksanaan Triadic Model Untuk Persiapan Ujian Nasional 2013 di SMALB Yayasan Pendidikan Luar Biasa Banjarmasin.
  16. Santiyadnya, N. (2011). Implementasi Uji Kompetensi dan Pengaruhnya Terhadap Kualitas Lulusan SMK Negeri Bidang Teknologi di Provinsi Bali. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 8(1).
  17. Santrock, John W. (2007). Adolescence Perkembangan Remaja. Jakarta : Eralangga.
  18. Saukah, A. (2003). Pengajaran Bahasa Inggris di Indonesia: Tinjauan terhadap Unjuk Kerja Pembelajar serta Upaya Peningkatannya.
  19. Silverius, S. (2010). Kontroversi Ujian Nasional Sepanjang Masa. Jurnal Pendid
  20. Ulfa, O. (2013). Pengaruh Pemberian Layanan Konseling Kelompok Terhadap Stres Akademik Siswa Kelas VIII Mts N Lhokseumawe Tahun Ajaran 2012/2013 (Doctoral dissertation, Unimed).

DOI : https://doi.org//208